Czosnek i tymianek Oxymel

Niektóre z najlepszych preparatów ziołowych są najprostsze — wykonane ze składników, które prawdopodobnie masz teraz w swojej kuchni. Oxymel z czosnkiem i tymiankiem jest jednym z takich preparatów: łatwy do przygotowania, pyszny i idealny do schowania w szafce, gdy potrzebujesz trochę dodatkowego wsparcia układu oddechowego lub odpornościowego.

Co to jest oksymel?

Oxymels to silny słodko-kwaśny preparat ziołowy sporządzony przez moczenie ziół w occie i miodzie. Są tradycyjnie stosowane w celu wspomagania zdrowia układu oddechowego, zwłaszcza gdy są wykonane z kombinacji ziół przeciwwirusowych i wspomagających odporność, takich jak czosnek (Allium sativum) lub szałwia (Salvia officinalis).

Trochę historii o oksymelach — bogate w miód oksymele to starożytne lekarstwo, którego korzenie sięgają Grecji i Persji. Jego nazwa oznacza „kwas i miód”, a piękna słodko-kwaśna mieszanka octu i miodu sprawia, że ​​oksymele to przyjemny sposób na włączenie gorzkich i silnie smakujących ziół do Twojej apteczki botanicznej. Słodki smak miodu może ukryć lub przynajmniej zrównoważyć gorzkie zioła, łagodząc ich smak i zwiększając ich smakowitość. Słodycz miodu łagodzi orzeźwiającą kwasowość octu, a oba razem z ziołami łagodzą ból gardła, łagodzą dokuczliwy kaszel i wspierają układ odpornościowy w sezonie przeziębień i grypy. Proste i nieskomplikowane oksymele są również łatwe do wykonania.

Oprócz korzyści dla zdrowia układu oddechowego i wspomagania układu odpornościowego, oksymele smakują wyśmienicie — zwłaszcza ta wersja, która łączy w sobie trzy popularne zioła kulinarne, które można znaleźć w wielu kuchniach: czosnek, tymianek i szałwię. Z biegiem czasu uwalniają swój smak, aromat i korzystne związki botaniczne do bazy octu oksymelowego. Rezultat jest ostro ziołowy i przyjemnie ostry. Kolejnym wspaniałym aspektem oxymels jest ich wszechstronność. Oxymel czosnkowo-tymiankowy jest tak samo dobry do użycia w kuchni jako marynata lub zmieszany z oliwą z oliwek na winegret, ponieważ zdejmuje się go z łyżki, gdy czujesz się nieswojo.

Co w tym jest?

Ocet i miód tworzą podstawę oksymelu. Zioła wnoszą następnie własne korzystne związki i smak do preparatu i oferują sposób na spersonalizowanie mieszanki zgodnie z Twoimi potrzebami i preferencjami. Zwykle robię swoje oksymele, najpierw mocząc zioła w occie, a następnie odcedzam ocet po około miesiącu do sześciu tygodni przed zmieszaniem z miodem.

Ocet jabłkowy jest dobrym wyborem do robienia oksymelów, ponieważ jest niedrogi i łatwy do znalezienia w większości sklepów spożywczych. Możesz także użyć innych rodzajów octu, takich jak ocet z białego lub czerwonego wina, jeśli wolisz. W tym przepisie ocet działa przede wszystkim jako pożywka dla ziół, ale jest także żywnością funkcjonalną zawierającą różne korzystne związki bioaktywne, takie jak polifenole i kwasy organiczne (Xia i in., 2020).

Surowy miód łagodzi kwasowość octu, nadając przyjemną słodycz temu przepisowi z oksymelu. Ponadto surowy miód jest bogaty w przeciwzapalne polifenole, a także śladowe ilości witamin i minerałów. Jest tradycyjnie stosowany do łagodzenia drażniącego kaszlu, a niektóre badania wykazują, że jego skuteczność jest korzystniejsza w porównaniu z lekami na kaszel (Shadkam i in., 2010). Miodu i preparatów zawierających miód nie należy podawać niemowlętom poniżej 1 roku życia.

Czosnek (Allium sativum) to powszechnie stosowane w kuchni zioło, które działa jako potężny sprzymierzeniec w sezonie przeziębień i grypy. Zwalcza stany zapalne i wspiera układ odpornościowy (Arreola i in., 2015). Małe badanie wykazało, że suplementy czosnku pomogły zarówno zmniejszyć ryzyko przeziębienia, jak i skrócić czas trwania przeziębienia w porównaniu z placebo (Josling, 2001).

Tymianek (Thymus vulgaris) smakuje wyśmienicie w połączeniu z czosnkiem, a słodycz miodu podkreśla kwiatowe nuty tego zioła w tym przepisie z oksymelu. Tymianek ma długą historię stosowania jako zioło wspomagające zdrowie układu oddechowego i usuwające przekrwienie. Jest również bogaty w różne związki roślinne, takie jak tymol i kwas rozmarynowy, który ma silne działanie przeciwzapalne (Luo i in., 2020).

Sage (Salvia officinalis) ma ostry smak z nutami cytrusów i eukaliptusa. Jest tradycyjnie używany do wspierania jasności umysłu i zdrowia poznawczego, a także spełnia podwójny cel wspomagania układu oddechowego. Szałwia pomaga udrożnić drogi oddechowe (Gilani i in., 2015). Ponadto stanowi przyjemną ziołową herbatkę łagodzącą ból gardła. Szałwia może spowolnić produkcję mleka, więc unikaj jej, jeśli karmisz piersią.

Przepis na oksymel z czosnkiem i tymiankiem

Jeśli masz paskudny kaszel lub ból gardła, możesz wziąć ten oksymel prosto z łyżki jako szybkie lekarstwo, ale lubię używać oksymelu jako zamiennika octu w sosach winegret i sałatkach. Mieszanka czosnku i ziół sprawia, że ​​doskonale pasuje do większości sałatek, a wszystko, co musisz zrobić, to ubić oksymel z odrobiną musztardy i oliwy z oliwek. Wydajność: około 2 filiżanek.

Składniki

~ 152 ~ 1 szklanka ząbków czosnku (Allium sativum), posiekanych
1/4 szklanki posiekanych świeżych liści tymianku (Thymus vulgaris).
1/4 szklanki posiekanych świeżych liści szałwii (Salvia officinalis).
1 szklanka octu jabłkowego, plus więcej w razie potrzeby
1/2 szklanki miodu

Kierunki

    Włóż czosnek, tymianek i szałwię do 1-litrowego słoika i zalej octem. W razie potrzeby dodaj więcej octu, aby przykryć zioła. Zamknij słoik niereaktywną pokrywką, opisz go, a następnie umieść w ciemnej szafce na 4-6 tygodni, codziennie potrząsając słoikiem.

    Przecedź ocet przez sito o drobnych oczkach do małego rondelka i odrzuć części stałe. Podgrzej ocet ziołowy na małym ogniu, dodaj miód i mieszaj, aż całkowicie się rozpuści.

    Przenieś oxymel do czystego słoika, zamknij, oznacz etykietą i przechowuj w lodówce do 6 miesięcy.

Wibrujące rośliny botaniczne

Ten przepis pochodzi z książki kucharskiej Vibrant Botanicals, w której opisano proste, odżywcze potrawy i łatwe preparaty ziołowe, które można przygotować w domu. Zawiera przepisy dodające energii na poranek, przepisy poprawiające nastrój, dobry sen, a nawet wspierające układ odpornościowy.

Przedruk z Vibrant Botanicals. Prawa autorskie © 2021 by Jennifer McGruther. Prawa autorskie do zdjęć © 2021 autorstwa Jennifer McGruther. Opublikowane przez Ten Speed ​​Press, wydawnictwo Random House, oddział Penguin Random House

PRZYPISY

Arreola, R., Quintero-Fabián, S., López-Roa, RI, Flores-Gutiérrez, EO, Reyes-Grajeda, JP, Carrera-Quintanar, L., & Ortuño-Sahagún, D. (2015) . Immunomodulacyjne i przeciwzapalne działanie związków czosnku. Journal of Immunology Research, 2015, 401630. https://doi.org/10.1155/2015/401630

~ 152 ~ Gilani, AH, Rehman, NU, Khan, A. i Alkharfy, KM (2015). Badania nad aktywnością rozszerzającą oskrzela Salvia officinalis (Sage): możliwy udział aktywacji kanału K + i hamowania fosfodiesterazy. Badania Fitoterapii, 29(9). 1323–1329. https://doi.org/10.1002/ptr.5384

Josling P. (2001). Zapobieganie przeziębieniu za pomocą dodatku czosnku: podwójnie ślepa, kontrolowana placebo ankieta. Postępy w terapii, 18(4), 189-93. https://doi.org/10.1007/BF02850113

Luo, C., Zou, L., Sun, H., Peng, J., Gao, C., Bao, L., … Sun, S. (2020). Przegląd przeciwzapalnego działania kwasu rozmarynowego na choroby zapalne. Frontiers in Pharmacology, 11, 153. https://doi.org/10.3389/fphar.2020.00153

Shadkam, M.N., Mozaffari-Khosravi, H., Mozayan, MR (2010). Porównanie wpływu miodu, dekstrometorfanu i difenhydraminy na nocny kaszel i jakość snu u dzieci i ich rodziców. Journal of Alternative and Complementary Medicine, 16(7), 787-793. https://doi.org/10.1089/acm.2009.0311

Xia, T., Zhang, B., Duan, W., Zhang, J. i Wang, M. (2020). Składniki odżywcze i bioaktywne z octu: Sfermentowana i funkcjonalna żywność. Journal of Functional Foods, 64, 103681. . https://doi.org/10.1016/j.jff.2019.103681.