Korzyści z owsa: Poznawanie Avena Sativa

Taka piękna nazwa, Avena sativa, przez większość znana jako owies zwyczajny. To ciekawe, jak wiedza o roślinie może zostać utracona, nawet jeśli codziennie znajduje się ona tuż pod naszym nosem. Ludzkość tak bardzo skupiła się na kalorycznym ziarnie owsa jako źródle pożywienia, że ​​zaniedbaliśmy jego zastosowania lecznicze, nie wspominając już o innych częściach rośliny. Mleczne wierzchołki owsa i łodygi owsianki mają również wiele do zaoferowania w zakresie składników odżywczych i leczniczych.

Mleczny owies to wierzchołki owsa zbierane, gdy są w fazie mlecznej, podczas której wierzchołki owsa uwalniają biały, mleczny sok po ściśnięciu. Ten etap, który trwa około tygodnia, następuje po rozpoczęciu kwitnienia owsa i zanim ziarno stwardnieje i stanie się ziarnem owsa, które jemy jako płatki owsiane. Nalewka z mlecznego owsa, gdy jest świeży, zachowuje jego bioaktywną moc. Alternatywnie mleczny owies można suszyć i stosować jako odżywczy tonik oraz piękny dodatek do mieszanek herbacianych.

Słoma owsiana to nazwa nadana łodydze owsa zbieranej w fazie mlecznego owsa, kiedy jest jeszcze zielony. Idealnym sposobem na wykorzystanie właściwości odżywczych i leczniczych słomy owsianej jest napar sporządzony przez moczenie jednej uncji suszonej słomy owsianej (i suszonych mlecznych płatków owsianych, jeśli chcesz) w czterech filiżankach wrzącej wody przez 4-12 godzin. Powstały napój jest lekki, chłodzący, trawiasty, lekko słodki i bardzo pożywny.

Lecznicze zastosowanie Avena Sativa

Cała roślina jest bogata w minerały i śladowe składniki odżywcze, takie jak krzemionka, magnez, fosfor, chrom, żelazo, wapń, alkaloidy, białko, kompleks witamin z grupy B oraz witaminy A i C (Holmes, 1997 i Berger, 1998) . Regularne spożywanie naparu z suszonej słomy owsianej i suszonego mlecznego owsa to doskonały sposób na uzupełnienie diety w witaminy i biodostępne minerały. Wapń i magnez w słomie owsianej pomagają budować mocne kości.

Wraz z witaminą B, wapń i magnez pomagają ukoić i wzmocnić nerwy. Owies uważany jest za jeden z najlepszych środków „dokarmiających” układ nerwowy, szczególnie w chwilach stresu oraz w przypadku osłabienia lub wyczerpania układu nerwowego związanego z depresją (Hoffman, 2003), przepracowaniem lub traumą emocjonalną (Rose, 2010). . Objawy mogą obejmować drażliwość, chroniczne zmęczenie, niezdolność do skupienia się, utratę libido i kołatanie serca (Rose, 2010). Napar ze słomy owsianej pomaga złagodzić nastrój, złagodzić niepokój, zwalczyć skutki codziennego stresu i rozwiązać bezsenność.

Jak sugeruje zwrot „zasiać dziki owies”, owies jest także miksturą miłosną, wspierającą zdrowie seksualne i zwiększającą libido poprzez odżywianie układu hormonalnego i regulację hormonów (Edwards, 2000), nawilżanie gruczołów i przywracanie zdrowia nerwów (Berger , 1998). Mikstury miłosne wspomagają również zdrowie serca, a zdolność owsa do obniżania poziomu cholesterolu jest dobrze znana.

Wzmacniając i kojąc nerwy, równoważąc funkcje hormonalne i odżywiając układ odpornościowy, słoma owsiana sprzyja fizycznej, psychicznej i emocjonalnej sile i odporności (Berger, 1998). Jak wysoki owies, który kołysze się i tańczy z wdziękiem ze zmieniającymi się wiatrami, ale pozostaje mocno zakorzeniony i uziemiony w Ziemi, tak samo będą ci, którzy przyjmują lekarstwo z owsa.

Bogata i nawilżająca mleczna natura owsa jest mile widzianą ulgą w przypadku swędzącej skóry, takiej jak trujący bluszcz, ospa wietrzna lub inne choroby skóry związane ze stresem. Zawiąż muślinową torebkę (lub czystą skarpetkę) pełną płatków owsianych w strumieniu wody do kąpieli, aby dodać mleczne emolienty do wody, a następnie wyciśnij mleczko owsiane z torebki bezpośrednio na skórę, delikatnie wcierając. A mówiąc o kąpielach, dodanie ½ galona naparu z słomy owsianej do kąpieli to cudowny sposób na relaks, odmłodzenie i odświeżenie.

Jako nalewka, mleczny owies jest wskazany przy tych samych stanach układu nerwowego co słoma owsiana (wyczerpanie, depresja, bezsenność, niepokój, osłabienie seksualne), ale w cięższych przypadkach, gdy objawy są cięższe, lub w przypadkach narkotyków i odstawienie alkoholu (Bennett, 2014). W takim przypadku mleczną nalewkę z owsa można przyjmować razem z codziennymi naparami z owsa.

Przeciwwskazania i dawkowanie

Owies, słoma owsiana i mleczny owies są bezpieczne dla wszystkich, od niemowląt przez matki w ciąży lub karmiące po osoby starsze. Jedynym przeciwwskazaniem są osoby z celiakią; jednak osoby nietolerujące glutenu (niealergiczne) zazwyczaj dobrze sobie radzą z naparem z słomy owsianej (Bennett, 2014). Sugerowana dawka dla osoby dorosłej mlecznej nalewki z owsa to 3-5 ml trzy razy dziennie (Hoffman, 2003) i typowo 1-4 filiżanki naparu z słomy owsianej dziennie.

Uprawa i zbiór owsa

Chcesz uprawiać owies we własnym ogrodzie? Wiosna to czas zasiania owsa – dosłownie! Owies sadzi się wiosną na zbiory w połowie późnego lata, więc jest to czas na zebranie nasion w ziemi. Johnny’s Selected Seeds, High Mowing Seeds i Fedco Organic Growers Supply oferują organiczne nasiona Avena sativa. Sadzenie owsa nie może być prostsze:

  • Grabienie gleby w celu spulchnienia,
  • Rozsiewaj nasiona owsa ręcznie (grubo, aby powstrzymać kiełkowanie chwastów)
  • Zgraj nasiona do ziemi lub przykryj je 1 calem ziemi (aby nie zjadły ich ptaki!),
  • Podlewaj regularnie i
  • Usiądź wygodnie i patrz, jak rośnie twój owies.

Gdy główki nasion pojawią się i staną się pulchne, codziennie ściskaj wierzchołki, aby nie przegapić fazy mlecznej. Zbieranie wierzchołków jest łatwe i przyjemne — wystarczy chwycić łodygę dwoma palcami, przesunąć w górę łodygi, a ziarna wyskoczą jedno po drugim. Albo natychmiast nalej wierzchołki w alkoholu, albo wysusz je na sicie. Po zebraniu wierzchołków należy odciąć łodygi owsianki tuż nad poziomem gleby i dokładnie wysuszyć w pęczkach przed przechowywaniem w całości lub po pokrojeniu na małe kawałki.

Ciesz się domowym lekarstwem z owsa!

Chcesz dowiedzieć się więcej o słomie owsianej? Możesz znaleźć to zioło w naszej obszernej bazie roślin Herbarium. Dowiedz się więcej o członkostwie The Herbarium tutaj.

PRZYPISY

Bennett, Robin Rose. (2014). Dar ziół leczniczych. Berkeley, Kalifornia: North Atlantic Books.

Berger, Judyta. (1998). Ziołowe rytuały. New York, NY: St. Martin’s Press.

Edwards, Gail Faith. (2000). Otwarcie naszych dzikich serc na lecznicze zioła. Woodstock, NY: Ash Tree Publishing

Gladstar, Rosemary. (2001). Zioło rodzinne. North Adams, MA: Wydawnictwo piętrowe ~ 153 ~

Hoffman, Dawid. (2003). Zielarstwo medyczne. Rochester, VT: Healing Arts Press.

Holmes, Peter. (1997). Energetyka zachodnich ziół. Boulder, Kolorado: Snow Lotus Press, Inc.

Rose, Kiva. (2008). http://bearmedicineherbals.com/sweet-cream-the-medicine-of-milky-oats.html

Rose, Kiva. (2010). http://bearmedicineherbals.com/wild-as-the-day-is-long-the-restorative-medicine-of-avena.html

Weed, Susun S. (1989). Mądrość uzdrawiania. Woodstock, NY: Wydawnictwo Ash Tree ~ 153 ~