Sojusznicy roślin przygotują Twój system odpornościowy na zimę

Zima budzi nostalgiczne myśli o wiecznie zielonych drzewach i ciepłych, przytulnych ogniskach, ale może też powodować zwiększony stres i niepokój, obawy związane ze zbliżającym się sezonem przeziębień i grypy w połączeniu z radzeniem sobie z pandemią. Na szczęście rośliny są dla nas dostępne, aby wspierać układ odpornościowy, łagodzić układ nerwowy i promować równowagę w ciele fizycznym i emocjonalnym. W tym artykule dowiesz się o różnych roślinnych sojusznikach, które pomogą Ci przygotować układ odpornościowy na nadchodzące chłodniejsze, ciemniejsze dni.

Kim jest Roślinny Sprzymierzeniec?

Po pierwsze, możesz pomyśleć, czym do cholery jest roślinny sprzymierzeniec i jak go znaleźć? Trudno dokładnie określić, skąd pochodzi ten termin, ale zielarze często odnoszą się do ziół jako sprzymierzeńców roślin, co w prostych słowach przekłada się na zioło wspierające ludzki organizm.

Termin roślinny sprzymierzeniec poszerza naszą perspektywę patrzenia na rośliny od bycia „tym” do żywej istoty, która nas wspiera i pomaga nam przetrwać ciężkie czasy — jak dobry przyjaciel, który zawsze jest przy tobie. Odnoszenie się do roślin w ten sposób pomaga nam praktykować wzajemność; sojusznicy wspierają się nawzajem i ważne jest, abyśmy dbali o rośliny tak, jak one dbają o nas. Konieczne jest, abyśmy byli zarządcami Ziemi i przyrody, aby mogła ona nadal się rozwijać (Miller, b.d.).

Zioła przygotowujące układ odpornościowy do zimy

Aby przygotować układ odpornościowy na sezon przeziębień i grypy, ważne jest, aby skupić się na stosowaniu ziół, które zwiększają odporność, ale także obejmują rośliny sprzymierzeńców, które mogą pomóc zmniejszyć stres. Wiele osób, może nawet ty, doświadczyło na własnej skórze związku między stresem a zachorowaniem. Współczesne badania naukowe sugerują, że przewlekły stres zmniejsza zdolność układu odpornościowego do zwalczania infekcji; im dłuższy stres, tym większy spadek odporności (Herbert, 1994).

Zbyt zestresowani ludzie mają tendencję do krótszego snu i ćwiczeń fizycznych, dokonują bardziej niezdrowych wyborów żywieniowych oraz palą i piją więcej, co może upośledzać funkcjonowanie układu odpornościowego. Badania sugerują również, że negatywne stany psychiczne, takie jak lęk i depresja, osłabiają układ odpornościowy (Herbert, 1994). Dlatego włączenie ziół, które naturalnie pomagają zmniejszyć stres, niepokój i depresję, może pośrednio pomóc przygotować układ odpornościowy do zimy, jednocześnie poprawiając nastrój i poziom energii.

Zamiast omawiać często reklamowane zioła wspomagające układ odpornościowy, takie jak echinacea (Echinacea purpurea) i czosnek (​​Allium sativum), które mają leczyć ostre choroby, gdy jesteś aktywnie chory, zbadamy potężnych sprzymierzeńców roślin, takich jak tonizujące zioła, które działają na głębszym poziomie, rozwiązując przewlekły stres i wzmacniając układ odpornościowy w miarę upływu czasu.

Astragalus (Astragalus membranaceus) Korzeń 

Zioło to jest powszechnie stosowane w medycynie chińskiej od tysięcy lat w celu ochrony i wsparcia układu odpornościowego, a także zapobiegania przeziębieniom i infekcjom górnych dróg oddechowych. Ma właściwości przeciwbakteryjne, przeciwzapalne i przeciwwirusowe, które mogą pomóc stymulować i wzmacniać układ odpornościowy (Astragalus, b.d.).

Astragalus jest klasyfikowany jako adaptogen, co oznacza, że ​​pomaga chronić organizm przed różnymi rodzajami stresu, w tym stresem fizycznym, psychicznym i emocjonalnym (Astragalus, b.d.), zwiększając w ten sposób zdolność organizmu do przeciwdziałania chorobom. Adaptogeny pomagają naszym organizmom przystosować się do stresu, regulując naszą odpowiedź biologiczną na stres; zioła, takie jak astragalus, działają jako modulatory odporności, pomagając zrównoważyć odpowiedź układu odpornościowego (Whitney, 2019). Dlatego astragalus jest niesamowitym i dynamicznym sprzymierzeńcem roślin na zimę, ponieważ wspomaga zarówno układ odpornościowy, jak i układ nerwowy. Aby dowiedzieć się, jak włączyć astragalus do swojej rutyny ziołowej, możesz spróbować tego grzybowego bulionu odpornościowego z astragalem i nagietkiem.

Grzyb Reishi (Ganoderma lucidum)

Technicznie rzecz biorąc, reishi nie jest roślinnym sprzymierzeńcem, ale grzybem. Istnieje kilka gatunków, które są często określane jako reishi, wszystkie z rodzaju Ganoderma – najpowszechniejsze w Ameryce Północnej to Ganoderma lucidum i Ganoderma tsugae. Te dwa gatunki wyglądają bardzo podobnie i mają wiele takich samych korzyści zdrowotnych (Species spotlight: Reishi, 2021).

Ten sprzymierzeniec z grzybami ma długą historię stosowania dla różnych korzyści zdrowotnych; nie będziemy w stanie szczegółowo omówić ich wszystkich tutaj. Jest powszechnie nazywany „grzybem nieśmiertelności” i jest tradycyjnie używany ze względu na swoje właściwości przeciwutleniające, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, a także działanie przeciwnowotworowe i przeciwnowotworowe (Wachtel-Galor i in., 2011).

Reishi jest uważany za silny i potężny adaptogen, który może wspomóc nasz układ odpornościowy i nasze ciała podczas stresu (Whitney, 2019). Istnieje coraz więcej dowodów naukowych potwierdzających jego właściwości immunomodulujące, co oznacza, że ​​może pomóc układowi odpornościowemu skuteczniej reagować, gdy groźny patogen dostanie się do organizmu (Wachtel-Galor i in., 2011). Immunomodulatory działają na dwa sposoby: wzmacniają system, gdy walczy, i powstrzymują go, gdy jest nadaktywny (Species spotlight: Reishi, 2021).

Po pomysły i przepisy na to, jak gotować z reishi i innymi grzybami, sprawdź nasz post Gotowanie z grzybami jadalnymi: przewodnik dla początkujących.

Mleczny owies (Avena sativa) Topy

Mleczny owies jest najbardziej znany ze swoich właściwości odżywiania układu nerwowego. Ten sprzymierzeniec roślin jest tonizującym środkiem troforetycznym, co oznacza, że ​​pomaga przywrócić ogólną funkcję układu nerwowego, gdy jest przyjmowany przez długi czas (Saba, 2021). Podczas gdy mleczny owies może w tej chwili pomóc uspokoić atak lęku, jest bardziej znany ze wspierania osób doświadczających przewlekłego stresu, głębokiego wyczerpania, nadmiernej stymulacji i przytłoczenia (Saba, 2021).

Oprócz łagodzenia stresu i niepokoju, mleczny owies ma reputację wysoce odżywczego. Są bogate w witaminy A, C i E, a także cynk, mangan i szereg aminokwasów (Saba, 2021). Te składniki odżywcze mogą pomóc utrzymać zdrowe ciało fizyczne i wzmocnić układ odpornościowy.

Jeśli możesz, spróbuj użyć świeżych wierzchołków mlecznego owsa, formy, która jest najbardziej odżywcza. Na wierzchołku owsa znajdują się niedojrzałe strąki nasion, które po ściśnięciu wydzielają mleczkopodobny płyn, co wskazuje, że są zarówno świeże, jak i wystarczająco dojrzałe, aby zebrać pełne korzyści (Saba, 2021). Jeśli nie możesz znaleźć świeżych wierzchołków, najprawdopodobniej znajdziesz mleczny owies, który był konserwowany w stanie świeżym w ziołowej nalewce lub ekstrakcie.

Przepis z wykorzystaniem owsa znajdziesz w: Nerve Tea with Oatstraw and Jarmułka.

Schisandra (Schisandra chinensis) Berry

Schisandra ma również długą historię stosowania w medycynie chińskiej, podobnie jak astragalus. Tradycyjnie stosowano go w leczeniu wielu objawów przeziębienia i grypy, w tym suchego kaszlu, matowej cery, zmęczenia, trudności w oddychaniu lub duszności oraz ogólnego osłabienia (Engels i Brinckmann, 2015).

Współczesne badania farmakologiczne, na zwierzętach i kliniczne wykazały, że Schisandra ma właściwości adaptogenne, przeciwutleniające, przeciwzapalne, antystresowe, wzmacniające energię i odporność (Engels & Brinckmann, 2015).

Więcej informacji na temat stosowania tego zioła znajdziesz w naszym poście: Jak stosować Schisandra na wątrobę.

Względy bezpieczeństwa

Zaleca się skonsultowanie się z lekarzem przed zażyciem jakichkolwiek ziół, zwłaszcza jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią. Skonsultuj się z lekarzem, jeśli obecnie przyjmujesz leki na receptę pod kątem możliwych interakcji lek-zioło. Dodatkowo, jeśli masz problemy autoimmunologiczne, ważne jest, aby porozmawiać z lekarzem podczas przyjmowania jakiegokolwiek zioła, które ma stymulować układ odpornościowy.

Mimo że większość ziół tonizujących jest uważana za bezpieczną, wielu lekarzy odradza stosowanie pojedynczych ziół adaptogennych przez długi czas. Ogólnie zaleca się rotację, spożywanie innego adaptogenu co kilka miesięcy (Astragalus, b.d.).

Na zakończenie, 

Wielu z nas uważa zimę za najtrudniejszą porę roku, szczególnie dla tych, którzy mieszkają w miejscach, gdzie dni są zimniejsze i ciemniejsze. Sojusznicy roślin są jak starzy przyjaciele, zawsze gotowi cię podtrzymać i pomóc w najtrudniejszych chwilach. Włączenie tonizujących ziół, które są adaptogenami i immunomodulatorami, to świetny sposób na przygotowanie układu odpornościowego na sytuacje, w których stres lub choroba mogą być wyższe. Zwłaszcza w tych trudnych czasach życia podczas pandemii, kto nie chciałby mieć u swego boku roślinnego sojusznika?

Aby dowiedzieć się więcej o używaniu roślinnych sojuszników na zimę: 

Adaptogen Wiśniowe Ukąszenia
Syrop adaptogenowy Stay Calm z Ashwagandhą i Eleuthero
Ziołowy przepis na cydr jabłkowy z cynamonem, rumiankiem i tragankiem ~ 153 ~

PRZYPISY

„Astragal”. (nd). Pobrane z https://www.mountsinai.org/health-library/herb/astragalus

Engels, G. i Brinckmann, J. (2015). Schisandra. HerbalGram: The Journal of American Botanical Council, 106, 1-7. https://www.herbalgram.org/resources/herbalgram/issues/106/table-of-contents/hg106-herbpro-schisandra/

Herbert, T. (1994). Stres a układ odpornościowy. Światowe zdrowie, (47)2, 4-5. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/326983/WH-1994-Mar-Apr-p4-5-eng.pdf

Miller, A. (nd). Sojusznik roślin: starożytny pomysł dla współczesnego człowieka [post na blogu]. Pobrane z https://www.motherearthnews.com/nature-and-environment/plant-ally-for-modern-man-zbcvz1312

Saba, H. (2021). 3 sposoby, na które uwielbiamy używać mlecznego owsa [post na blogu]. Pobrane z https://www.alpinebotanicals.com/blogs/news/3-ways-we-love-using-milky-oats 

„W centrum zainteresowania gatunków: Reishi”. (2021). Pobrane z https://northspore.com/blogs/the-black-trumpet/species-spotlight-reishi

Wachtel-Galor, S., Yuen, J., Buswell, JA, & Benzie, IFF (2011). Rozdział 9: Ganoderma lucidum (Lingzhi lub Reishi). Ziołolecznictwo: aspekty biomolekularne i kliniczne (wydanie 2). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92757/

Whitney, A. (2019). Grzyb Reishi: Korzyści zdrowotne tego magicznego grzyba [Post na blogu]. Pobrane z https://www.eatthis.com/reishi-health-benefits/