Czosnek – dlaczego warto go jeść codziennie?

czosnek, superfood, zdrowie, witaminy

Czosnek – dlaczego warto go jeść codziennie, ile wystarczy aby nas codziennie uzdrawiał?

O czosnku powstało mnóstwo publikacji, zwłaszcza o jego uzdrawiających właściwościach. Śmiało możemy go zaliczyć do żywności superfood.  Listę superfood  powinniśmy mieć zawsze w przy sobie, gdy idziemy na zakupy (nie musisz jej wyrzucać, jest wielorazowa gdyż ta żywność zawsze powinna być pod ręką).

Zaskakujące wyniki badań. Czy czosnek może wspomóc leczenie nowotworów?

Jedną z grup badawczych był zespół biochemika Rexa Munday z Nowej Zelandii, który karmił szczury substancją czynną z czosnku, która w organizmie przekształca się w alicynę, mającą silne działanie bakteriobójcze. Zauważyli, że związki alicyny usuwają z jelit toksyny. W kolejnym badaniu, po pobraniu komórek nowotworowych z jelita grubego ludzi i wszczepieniu szczurom, a następnie podawaniu im trzy razy w tygodniu 1 g substancji, już po dwóch tygodniach pojawiły się pozytywne efekty terapii.  Dalszy eksperyment doprowadził też do zagłady komórek rakowych hodowanych w laboratorium, a pochodzących od osób cierpiących na nowotwory złośliwe okrężnicy, skóry i płuc.

„Choć wiele jeszcze pozostaje do wyjaśnienia, większość z nas nie ma wątpliwości, że czosnek wzmacnia układ odpornościowy człowieka” – mówi Munday i dodaje, że optymalna dawka to około pół ząbka świeżego czosnku dziennie. Czosnek poddany obróbce termicznej (gotowaniu, pieczeniu, smażeniu) traci większość swoich uzdrawiających właściwości.

Już pół ząbka czosnku, zjadane codziennie, pomoże wzmocnić organizm i dostarczy cennych składników mineralnych

Czosnek ponadto niszczy niedobre dla nas bakterie, grzyby, pasożyty, wirusy i pleśnie. Substancje zawarte w czosnku hamują procesy nadmiernej fermentacji, działają odmładzająco na organizm, leczą reumatyzm, oczyszczają organizm z substancji toksycznych. Ta wspaniała roślina zawiera sole mineralne takie jak wapń, żelazo, fosfor, siarka i jod, cynk oraz magnez. Ponadto stanowi bogate źródło witaminy A, B, C,  i olejków lotnych – stąd jej charakterystyczny zapach. Wyciąg z czosnku zmniejsza lepkość płytek i poprawia ich ruchliwość co obniża ryzyko powstania groźnego zakrzepu.

W jaki sposób należy spożywać czosnek, aby przyniosło to pożądane rezultaty?

Nadmierne spożywanie czosnku, (pamiętajmy, że profilaktycznie wystarczy spożywać ½ ząbka ), może  mieć niekorzystny wpływ na  wątrobę, u niektórych osób może  wywoływać reakcje alergiczne i problemy z układem pokarmowym.
Czosnek należy jeść rozdrobniony, ponieważ  bakteriobójcza alicyna  uwalnia się podczas rozcierania lub wyciskania. Nieprzyjemny zapach z ust niweluje posiekana natka  pietruszki.
Uwaga! W sprzedaży jest chiński czosnek! Niestety jest on w jakimś stopniu szkodliwy, gdyż zostaje poddany fumigacji bromkiem metylu, lub radiacyjnej metodzie konserwacji. Prof. Janusz Podleśny potwierdza, iż chiński czosnek ma znikomą wartość biologiczną, ponadto często jest pokryty pleśnią zaś, to co najlepsze w czosnku po napromieniowaniu ginie.