Kawa – jak ją przygotować by nie zakwaszała

kawa niezakwaszająca

Kawa napój, który pokochaliśmy – ma jak miłość naturę rozgrzewającą. Sposób jej przygotowania decyduje, czy będzie zakwaszać organizm, czy będzie działała na niego dobroczynnie.

Od wielu lat toczy się batalia odnośnie kawy, na szli po przeciwnych stronach leżą informacje często wzajemnie się wykluczające, jaka jest prawda?

Historii kawy nie będę przytaczać, napisano i powiedziano o niej dostatecznie dużo. Kawa w swoim składzie chemicznym ma bardzo dużo dobroczynnych składników, jest silnym antyoksydantem. Dlaczego w zdrowej profilaktyce jest odradzana i najczęściej mówi się o jej funkcji mocno zakwaszającej organizm?

Wiedza o żywności zakwaszjącej organizm  jest fundamentalną kwestią dla naszej kondycji i odporności. Tylko w zrównoważonym organizmie wahającym się lekko w stronę zasadową nie rozwijają się groźne choroby. Obniżona odporność, skłonność do przeziębień, zapadalność na grypy, choroby nowotworowe nie rozwiną się w środowisku zasadowym natomiast w zakwaszonym będą się rozwijać jak na przysłowiowych drożdżach.

Jakie składniki naszej codziennej diety nas zakwaszają a jakie są zasadotwórcze?

W codziennej diecie  odwróciliśmy proporcje zdrowe dla organizmu ponieważ spożywamy ok. 20% produktów zasadotwórczych i neutralnych, i aż 80% kwasotwórczych. Kwasotwórcza żywność zawiera dużo chloru, fosforu, siarki natomiast zasadotwórcza jest bogata w wapń, sód, potas i magnez. W wyborze pożywienia nie zawsze należy kierować się smakiem ponieważ np. sok z cytryny jest zasadotwórczy pomimo swojego kwaśnego smaku a cukier pomimo słodkiego smaku jest silnie kwasotwórczy.

Tu znajdziecie listę produktów zasado- i kwasotwórczych.

Kawa na sposób ajurwedyjski

Właśnie takie jej przyrządzenie uczyni z niej napój nie zakwaszający organizm. Sposób jest prosty wystarczy po zalaniu wrzątkiem w tygielku lub garnuszku lekko ją  pogotować ok. 3-5 minut.

Aby wzmocnić jej rozgrzewającą moc do gotującej wody dodaj po szczypcie sproszkowanych przypraw: cynamonu, kardamonu, imbiru gdy się zagotują dodaj kawę i gotuj 3-5 minut. Należy ją koniecznie odrobinę posłodzić miodem, ksylitolem lub cukrem trzcinowym, gdyż gorzka blokuje pracę wątroby.

Tak przygotowana kawa ma naturę rozgrzewającą organizm, pobudza pracę nerek, poprawia przeminę materii, niweluje zmęczenie, wpływa kojąco na migreny, wspomaga likwidację zgagi, łagodzi napięcie przedmiesiączkowe, pomaga przy przejedzeniu i przeziębieniu. Tak przygotowaną kawę mogą pić osoby z chorobą wrzodową ponieważ nie jest kwasotwórcza. Dodatkowe wskazania do spożycia  przy problemach alergicznych, kaszlu, astmie, osłabionej śledzionie, działa osuszająco przy nadmiarze wilgoci w organizmie.

Podobnym sposobem jest przyrządzenie kawy wg. „pięciu przemian”  zalecanej przez chińską medycynę naturalną.

Kawa wg. „pięciu przemian”

Sposób przyrządzenia: do tygielka wlać 500 ml zimnej wody ze szczyptą soli, dodać sproszkowane aromatyczne przyprawy, (można je połączyć i wsypać do słoiczka dodając do gotowania kawy ok. ½ łyżeczki) :

  • Cynamon
  • Kardamon
  • Chili
  • Gałka muszkatołowa
  • Goździk
  • Imbir

Doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć ogień i wsypać 2 łyżki świeżo zmielonej kawy, gotować 3 minuty. Słodząc kawę miodem musimy odczekać kilka minut aby kawa lekko przestygła, zbyt gorąca zabije dobroczynne związki znajdujące się w miodzie.

Warto pić tak sporządzoną kawę ze względu na jej dobre działanie na organizm, pamiętaj gotowana kawa nie zakwasza naszego ciała.