Dynia

dynia owoc jesieni

Dynia – królowa jesieni

Wraz z jesienią przychodzi wyczekiwany przez wielu sezon na dynię i przyrządzone z niej potrawy. To pomarańczowe warzywo kusi w naszej kuchni nie tylko wyjątkowym, uniwersalnym smakiem, ale również mnogością kulinarnych możliwości i przede wszystkim swoimi wartościami odżywczymi. Zdrowe jedzenie z wykorzystaniem lokalnych, sezonowych warzyw jest proste, przyjemne i wyjątkowo smaczne.

Właściwości dyni

Jak większość pomarańczowych warzyw, dynia zawiera mnóstwo witaminy A, która jest znana z właściwości poprawiających wzrok, z tego też powodu powinno się ją serwować dzieciom, aby choć trochę uchronić je przed niechybnymi skutkami przesiadywania przed komputerem. Oprócz tego w jej składzie znajdują się również witaminy z grupy B (B1 i B2), C i PP. Dynię poleca się również anemikom i wegetarianom, z powodu sporej zawartości żelaza, warunkującego prawidłowe procesy krwiotwórcze. Mieszanka wapń i magnez to kolejny komplet minerałów, które dostarcza nam dynia. Ten pierwszy składnik odpowiada za zdrowe kości i uzębienie, a drugi za prawidłową koncentrację i ogólne działanie naszego układu nerwowego. Warzywo to jest również doskonałym źródłem białka i cennego błonnika tak ważnego w procesie odchudzania.

Jesienne odchudzanie

Dynia jest sycąca, lecz zarazem niskokaloryczna- zawiera sporo wysokowartościowego białka, toteż nawet pozornie niewielka porcja zupy krem czy pieczonej dyni może stanowić dość syty i pełnowartościowy obiadowy posiłek. Jesienna dieta z wykorzystaniem warzyw to prawdziwa gratka dla miłośników naturalnego, jak najmniej przetworzonego jedzenia. Z zaledwie jednej dyni możemy stworzyć mnóstwo pysznych i dietetycznych dań. Może być to wspomniana zupa krem, dynia pieczona, grillowana, czy marynowana. Puree z dyni może stanowić podstawę wielu smakołyków, dlatego też warto w sezonie przygotować go więcej i zamrozić, aby przez dłuższy czas cieszyć się jej smakiem. Na bazie takiego puree można usmażyć placki czy naleśniki, a nawet upiec dyniowe ciasto, słodkie z natury i nie wymagające szkodliwego cukru do smaku.

Odmiany dyni

Istnieje kilka różnych odmian dyni, do najbardziej rozpowszechnionych i najczęściej spożywanych odmian należy między innymi:

  • dynia zwyczajna, czyli duża, o pięknym pomarańczowym kolorze, to właśnie ją wykorzystuje się najczęściej do wykonywania lampionów na Halloween
  • dynia makaronowa posiadająca nieco charakterystyczny kształt i miąższ, który po ugotowaniu przypomina do złudzenia makaron, można więc z niej przygotować dietetyczne spagetti
  • dynia Hokkaido warzywo zawierające w sobie dużą ilość zdrowych i smacznych pestek, o gęstszym i mniej wodnistym miąższu niż dynia zwyczajna, dlatego warto o niej pamiętać przygotowując puree do ciast czy placków
  • dynia piżmowa, jasna z zewnątrz, a pięknie pomarańczowa w środku, która poza walorami smakowymi może również stanowić element dekoracyjny
  • dynie dekoracyjne o przeróżnych kształtach i kolorach – zazwyczaj nie nadają się do jedzenia, jednak nadadzą naszej kuchni piękny, jesienny klimat

ZOSTAW ODPOWIEDŹ