Węglowodany

zdrowie, składniki pokarmowe, węglowowany, zboża, cukry

Jakie znaczenie w naszej diecie mają węglowodany? Czy pomagają nam schudnąć, czy wręcz przeciwnie?

Węglowodany – pod tym zagadnieniem kryją się cukry, które dalej podzielić możemy na przyswajalne, w których skład wchodzą: fruktoza, glukoza, sacharoza, laktoza, maltoza i skrobia oraz nieprzyswajalne, czyli błonnik pokarmowy.  Węglowodany głównie znajdziemy w produktach zbożowych, warzywach i owocach.

Aby odpowiedzieć na pytanie czy spożywanie ich w codziennej diecie pomoże nam schudnąć musimy najpierw dowiedzieć się jaka jest ich rola w naszym organizmie?

Węglowodany są niezbędne w naszej diecie, ale robi wielką różnicę z czego je będziemy pozyskiwać.

Z pewnością są dla nas niezbędne do życia, odpowiadają za prace mózgu, utrzymują na odpowiednim poziomie produkcję serotoniny potocznie nazywanej hormonem szczęścia, są niezbędne dla mięśni, są ważnym źródłem energii dla większości tkanek. Ich niedobór w źle skomponowanej diecie może wywołać niepożądane objawy zmęczenia, senności, osłabienia, rozdrażnienia i zaburzenia koncentracji. Pełnią ważną rolę ochronną dla metabolizmu białek jeśli ich w diecie zabraknie organizm będzie się ratował w inny niekorzystny dla naszego zdrowia sposób.

Bardzo ważną ich cechą jest regulacja metabolizmu tłuszczów stąd powiedzenie, że tłuszcze spalają się w ogniu węglowodanów to prawda! Gdy dostarczymy ich w diecie zbyt mało za taką dawkę przyjmuje się poniżej 100g na dobę spożyte przez nas tłuszcze nie będą mogły ulec całkowitemu spaleniu co w konsekwencji spowoduje powstanie ciał ketonowych niezwykle dla nas szkodliwych.

Zatem co począć z tymi węglowodanami, coraz częściej słyszymy, że są głównym winowajcą tego, iż nie udaje się nam schudnąć. Czy to rzeczywiście prawda?  a może cała prawda jest ukryta jak zwykle w szczegółach.

Indeks Glikemiczny (IG)

Zapewne nie raz wszyscy słyszeliśmy o dobrych i złych węglowodanach, te dobre to surowe warzywa, sałata, brokuły, cebula,czosnek …  te złe to oczyszczone zboża i wszystkie przetwory z nich zrobione, owoce zawierające dużą ilość cukru. Aby się w tym temacie nie zagubić, chcąc samemu ułożyć sobie dietę, która spowoduje spadek wagi pomocny a właściwie wręcz niezbędny będzie indeks glikemiczny w skrócie IG, którego tabele można znaleźć w internecie. Indeks glikemiczny określa w procentach tempo wzrostu glukozy we krwi po spożyciu poszczególnych produktów. Jeśli chcemy skutecznie schudnąć do naszej dyspozycji są produkty o niskim indeksie, czyli wszystkie te poniżej 60. Spożywanie tych węglowodanów powoduje, że powoli podnoszą poziom glukozy we krwi, co powoduje stopniowe jej wykorzystanie bez zbędnych nadwyżek, które nie odłożą się jako tkanka tłuszczowa.  Produkty te na ogół są bogatsze w błonnik, który jak wiemy jest bardzo ważny dla prawidłowej przemiany materii i dobrego pasażu jelit. Wszystkie produkty o indeksie powyżej 60 powodują bardzo szybki wzrost glukozy we krwi co w bezpośredni sposób przyczynić się może do nadwagi, gdyż po takich produktach znacznie szybciej czujemy się znów głodni co jest konsekwencją gwałtownego spadku poziomu glukozy.  Zatem aby schudnąć warto wydrukować sobie produkty o indeksie poniżej 60 i z tą ściągawką robić zakupy.

Oczywiście w diecie ważne jest również białko i tłuszcze, które dostarczamy,  oraz sposób w jaki je komponujemy na talerzu w jednym posiłku.  Ta kompozycja jest bardzo ważna, gdyż od niej będzie zależało jakich enzymów trawiennych organizm będzie musiał użyć do strawienia posiłku.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ