Białka

białko, zdrowie, składniki pokarmowe, dieta

Z jakich produktów białka są najlepiej przyswajalne?

Białka stanowią około 1/5 masy naszego ciała, umiejscowione są głównie w układzie mięśniowym, organach wewnętrznych, stawach, hormonach, enzymach są głównym materiałem budulcowym organizmu. Stanowią obok tłuszczy i węglowodanów najważniejsze budulcowe funkcje w naszym organizmie. Wpływają na wzrost, rozwój i regenerację uszkodzonych tkanek, dzięki nim myślimy, są częścią składową ciał odpornościowych, są nośnikami witamin i minerałów, biorą udział w procesach regulacji ciśnienia i krzepnięcia krwi, część z nich dostarcza energię.

 Białka zbudowane są z aminokwasów. Białka pełnowartościowe to te, które zawierają pełen skład aminokwasów egzogennych (aminokwasy, których organizm nie może syntetyzować samodzielnie, więc muszą być dostarczane w pożywieniu, w przeciwieństwie do aminokwasów endogennych).  Zaliczmy do nich wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego: mięso, ryby, mleko, jaja, nabiał. Pochodzenia roślinnego, pełnowartościowe białko możemy pozyskać z roślin strączkowych, pestek i orzechów. Aby przyswoić w pełni  białko z nasion, orzechów i strączków, musimy je uprzednio namoczyć celem usunięcia kwasu fitynowego (który łatwo łączy się w organizmie z minerałami, m.in. żelazem, cynkiem, magnezem i wapniem,  minerały zostają wydalone, w niektórych przypadkach może to doprowadzić do ich niedoborów). Dodatkowo należy je obrobić termicznie aby dezaktywować związek, który upośledza trawienie białek.

 Najzdrowsze zboża zawierające białko to gryka, komosa ryżowa i amarantus. Według wiedzy zgromadzonej dotychczas białka są nam niezbędne ale nie z wszystkich produktów jednakowo dla nas zdrowe.  Ważna jest jakość białkowych produktów, które codziennie spożywamy w myśl zasady mniej znaczy więcej. Mięso, jaja, nabiał  i inne białkowe produkty powinny pochodzić z naturalnych, ekologicznych źródeł. Wysokiej jakości żywność zaspokoi nasze potrzeby poprzez komponowanie posiłków o znacznie mniejszej objętości.

Kolejnym problemem dotyczącym spożycia białek w codziennej diecie jest tzw. przebiałczenie posiłków i bardzo wysoki bilans spożytego białka na dobę. Załóżmy, że na śniadanie zjemy jajecznicę, lub płatki zbożowe (zboża zawierają również białko) z mlekiem lub jogurtem, na obiad mięso lub rybę z kaszą, ryżem (zawiera białko), na kolację wędlina i właściwie w każdym posiłku występują białka zdublowane. Należy tak komponować posiłki aby dodawać do każdego białka porcję warzyw, surówek zarówno do mięsa lub zamiast mięsa jeżeli mamy ochotę na kaszę, ryż to również z warzywami, to bardzo dobra alternatywa.

Mnóstwo osób zadaje sobie pytanie czy białko może nas odchudzić? Istnieją diety wysokobiałkowe jednak trzeba sporej wiedzy i uważnej obserwacji swojego organizmu, gdyż taka dieta rzeczywiście odchudza ale jest również obciążająca. Głównie obciąża nerki a przecież to organ odpowiedzialny za naszą długowieczność. Chudnijmy zdrowo poprzez system rozdzielny w komponowaniu posiłków – białko z warzywami najlepiej surowymi, zupy warzywne, jeżeli mamy ochotę na kasze, ryż czy ziemniaki to również w kompozycji z warzywami. Pamiętajmy o indeksie glikemicznym wszystko poniżej wartości 60 jest dla pragnących schudnąć najbardziej wskazane.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ