Weganizm

weganizm, warzywa, dieta, owoce

Weganizm to coś więcej niż modna dieta

Termin weganizm możemy dzisiaj usłyszeć niezwykle często. Wielu osobom kojarzy się on głównie z dietą polegającą na wyeliminowaniu z jadłospisu mięsa i produktów odzwierzęcych. Tymczasem, takie tłumaczenie obejmuje jedynie część tego pojęcia. Weganizm jest tak naprawdę stylem życia i swoistą filozofią. Ludzie hołdujący jej założeniom wyznają zasadę, że zabijanie i jakiekolwiek wykorzystywanie zwierząt dla własnych korzyści jest nieetyczne. Właśnie dlatego weganie nie uznają żadnych form rozrywki z udziałem zwierząt, takich jak cyrk czy wycieczki do ogrodu zoologicznego. Nie noszą też ubrań wykonanych z futer lub skór zwierzęcych, a także nie używają kosmetyków, które były testowane na zwierzętach, lub zawierają substancje pochodzenia zwierzęcego. Dieta wegańska w całości opiera się na produktach roślinnych. Wykluczone są z niej wszystkie pokarmy odzwierzęce takie jak nabiał, jaja lub miód.

Główne zasady diety wegańskiej

Układanie jadłospisu według zasad weganizmu może być na początku zadaniem skomplikowanym. Trudności polegają zwykle na zastąpieniu produktów odzwierzęcych, takich jak mięso, nabiał czy jajka. Wystarczy jednak trochę wdrożyć się w zasady diety wegańskiej oraz zapoznać się z przepisami na potrawy wegańskie, aby zobaczyć, że taki sposób odżywiania może przynieść wiele korzyści zdrowotnych.

Przed podjęciem decyzji o przejściu na dietę wegańską należy zdać sobie sprawę, że będzie się to wiązało z poważnymi zmianami nie tylko w jadłospisie, ale też w sposobie przygotowania posiłków. W diecie wegańskiej powinno się unikać smażenia potraw, warzywa najlepiej dusić lub gotować na parze.

U podstaw piramidy żywieniowej w zdrowo zbilansowanej diecie wegańskiej, powinny się znaleźć głównie produkty zbożowe, a zaraz po nich także rośliny strączkowe i warzywa.  Weganie powinni zjadać dużo warzyw liściastych, gdyż zawierają one duże ilości białka. Kolejny poziom diety wegańskiej stanowią owoce, grzyby, rośliny oleiste, orzechy i różnorodne nasiona oraz kiełki, które są doskonałym źródłem wielu składników odżywczych. Nabiał można zastąpić mlekiem ryżowym lub sojowym, a także produkowanym z niego serkiem tofu. Włączenie tych przetworów do codziennej diety pomoże zapobiegać niedoborom wapnia, jednak należy podkreślić, że ze spożywaniem tych produktów nie należy przesadzać. Innym źródłem białka w diecie wegańskiej są między innymi figi oraz glony morskie. W diecie wegańskiej, zgodnie z zasadami zdrowego żywienia, należy do minimum ograniczyć spożycie cukrów i węglowodanów.

Każdy weganin powinien też pamiętać o odpowiedniej suplementacji. Z racji faktu, że w produktach roślinnych nie występuje witamina B12, aby uniknąć jej niedoborów, należy przyjmować ją w tabletkach. Zimą, z racji na brak słońca warto także wspomagać funkcjonowanie swojego organizmu poprzez przyjmowanie witaminy D.

Dieta wegańska zyskała sobie wielu zwolenników, jednak wokół niej narosło wiele kontrowersji związanych z przekonaniem, że wykluczenie z jadłospisu wszystkich produktów odzwierzęcych może negatywnie odbić się na funkcjonowaniu organizmu człowieka  Należy jednak podkreślić, że właściwie zbilansowana dieta wegańska w połączeniu z odpowiednią suplementacją nie niesie żadnych zagrożeń dla zdrowia. Wręcz przeciwnie, zapobiega zachorowaniu na wiele chorób cywilizacyjnych, do których zaliczyć możemy między innymi cukrzycę lub miażdżycę.

Ze względu na dużą ilość roślin strączkowych obecnych w diecie wegańskiej, ten sposób odżywiania nie jest wskazany dla osób cierpiących na choroby jelit.