Bezpieczny sport dla kręgosłupa

sport dla kręgosłupa

Jak wybrać odpowiedni sport dla kręgosłupa ze zwyrodnieniami?

Osoby pragnące uprawiać sport i mające problemy zwyrodnieniowe kręgosłupa powinny wykazać szczególnie dużą ostrożność przy dobieraniu odpowiedniej formy ćwiczeń. Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa polega na zniekształceniu i specyficznego rodzaju uszkodzeniach kręgów jak i stawów kręgosłupa. Najczęstszymi miejscami, które dotyka ta dokuczliwa choroba są odcinki kręgosłupa szyjnego lub lędźwiowego.

Aktywność fizyczna

Najbardziej zalecaną formą aktywności fizycznej dla osób borykających się ze zwyrodnieniami kręgosłupa jest systematyczne wykonywanie różnego rodzaju ćwiczeń fizycznych. Osoby cierpiące na tego rodzaju dolegliwości bólowe powinny wykonywać przede wszystkim ćwiczenia ogólno-kondycyjne. Ich wykonywanie wpływa na:

– zwiększenie siły i wytrzymałości mięśni stabilizujących układ kostny kręgosłupa,

– poprawę koordynacji ruchowej i równowagi ciała,

– naukę prawidłowego oddychania

Spacery i bieganie

To bodajże najbardziej popularna i najczęściej wybierana forma aktywności fizycznej przy zwyrodnieniu kręgosłupa. O ile spacerować możemy dosłownie wszędzie i praktycznie po każdego rodzaju terenie, o tyle już bieganie powinno odbywać się po miękkim i równym terenie. W obu przypadkach należy zatroszczyć się oczywiście o odpowiedniego rodzaju obuwie na miękkiej podeszwie.

Jazda na rowerze

W tym przypadku musimy zadbać o to żeby nasze plecy były w wyprostowanej pozycji. Trasa przejazdu powinna być wybrana po równym i mało wymagającym terenie pozbawionym zbyt dużych wzniesień i wybojów.

Basen

Doskonałą formą aktywności jest w tym przypadku korzystanie z basenu. Pobyt na basenie i pływanie na plecach lub kraulem jest zalecane przy zwyrodnieniach kręgosłupa odcinka szyjnego. W przypadku zwyrodnień w okolicy odcinka lędźwiowego bardziej wskazane będzie pływanie na plecach lub żabką. Przebywając na basenie możemy również wykonywać ćwiczenia w wodzie. Oczywiście najpierw musimy w dokładny sposób poznać ich systematykę i metody wykonywania. Nieumiejętne wykonywanie ćwiczeń i eksperymentowanie może nam przynieść więcej szkody niż pożytku.

Decydując się na uprawianie jakiejkolwiek odmiany sportu pamiętajmy żeby zachować zdrowy rozsądek i robić to z umiarkowaniem, nadmierny wysiłek zaszkodzi, bowiem na pewno naszemu kręgosłupowi i zniechęci nas do dalszego uprawiania sportu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ