Ćwiczenia po 90-tce

ćwiczenia po 90-tce, thai chi

Ćwiczenia po 90-tce – tai-chi na utrzymanie równowagi

Tai-chi to starochińska gimnastyka medytacyjna wywodząca się ze starożytnych Chin. Uprawianie tej formy aktywności ruchowej polega na wykonywaniu płynnych i powolnych ruchów skoordynowanych z głębokimi oddechami. Takie połączenie sprawia, że regularne uprawianie ćwiczeń Tai-Chi zbawiennie wpływa na poprawę koordynacji ruchowej oraz pomaga walczyć z problemami zaburzeń równowagi występującymi u osób starszych. Oprócz tego, systematyczne ćwiczenie tej starożytnej sztuki pozwala uspokoić umysł i poprawić sprawność intelektualną.

Dzięki temu, że wszystkie ćwiczenia Tai-Chi wykonywane są bardzo powoli i płynnie, nie skutkują one zbytnim obciążeniem organizmu i z tego względu są szczególnie zalecane osobom starszym.

Jak uprawianie Tai-Chi wpływa na zdrowie seniorów?

Systematyczne uprawianie ćwiczeń Tai-Chi prowadzi do poprawy funkcjonowania całego organizmu. Dobroczynnie oddziałuje na pracę układu krwionośnego i oddechowego. Oprócz tego usprawnia stawy i wzmacnia mięśnie oraz uwalnia je od napięcia. Dzięki temu pomaga zmniejszyć dolegliwości bólowe wywołane artretyzmem i innymi schorzeniami typowymi dla starszego wieku.

Poprzez wzmocnienie stawów oraz mięśni, ćwiczenia Tai-Chi odgrywają również kluczową rolę w zapobieganiu i eliminowaniu problemów z zachowaniem równowagi. Powolne wykonywanie ruchów i skupienie się na nich pomaga seniorom zwiększyć świadomość własnego ciała oraz usprawnić koordynację ruchową, dzięki czemu uczy ich w jaki sposób poruszać się, aby uniknąć upadku.

Ćwiczenia Tai-Chi wzmacniają również kręgosłup i pomagają przywrócić odpowiednią postawę ciała. Zwiększenie elastyczności ścięgien i mięśni oraz rozluźnienie stawów prowadzi do zmniejszenia obciążenia kręgosłupa, a także złagodzenia dolegliwości bólowych tym spowodowanych.

Jak uprawiać Tai-Chi?

Tai-Chi najlepiej ćwiczyć pod okiem doświadczonego instruktora, który pokaże w jaki sposób wykonywać poszczególne figury. Warto pamiętać, że każde ćwiczenie tej pradawnej sztuki składa się z fazy pasywnej i aktywnej. W etapie pasywnym wykonuje się głęboki wdech i przenosi się ciężar ciała do tyłu. Stadium aktywne polega natomiast na przemieszczeniu środka ciężkości do przodu i wypuszczeniu powietrza z płuc.